muziek

Missie en visie

Missie van school

De Vuurvlinder, betrokken bij de ontwikkeling van uw kind!

Visie van school

De Vuurvlinder werkt vanuit de visie van het Ervaringsgericht onderwijs (EGO).

Ervaringsgericht onderwijs

De Ervaringsgericht onderwijs visie is het fundament van ons onderwijsaanbod. De basis van het EGO is het dynamische proces tussen kinderen onderling en tussen kinderen en leerkracht. Vanuit een goed voorbereide en uitdagende leeromgeving (rijk milieu) en met ruimte voor initiatieven van kinderen, hanteren leerkrachten tijdens instructie en andere interactieve momenten de ervaringsgerichte dialoog om betekenis te geven aan het proces. Kernwaarden daarbij zijn welbevinden en betrokkenheid. Dit zijn voorwaarden om tot leren te komen. Het leerproces op De Vuurvlinder richt zich op de balans tussen sociaal-emotionele ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling.

We hebben 4 hoofddoelen voor de ‘output’ van ons onderwijs, voor wat wat ons onderwijs moet opleveren. Kinderen op De Vuurvlinder hebben een:

• Een gezonde emotionele basis (‘Super in je vel’).
  • Exploratiedrang (‘Ontdek je plek’).
  • Life skills/basiscompetenties (‘Creëer je basis’).
  • Een basishouding van verbondenheid (‘Voel je verbonden’).

Welbevinden

Welbevinden zegt iets over hoe het met je gaat. Het ontstaat wanneer de situatie tegemoet komt aan de basisbehoeften; als kinderen zich veilig, geaccepteerd en gewaardeerd voelen. Welbevinden groeit ook wanneer kinderen beschikken over een positief zelfbeeld, zelfvertrouwen en gevoel voor eigenwaarde hebben.

Hoog welbevinden is een voorwaarde voor een goede sociaal-emotionele ontwikkeling. Welbevinden herken je onder andere aan signalen als voldoening, genieten, plezier beleven, ontspanning, innerlijke rust tonen, energiek, weerbaar en assertief zijn.

Betrokkenheid

Betrokkenheid zegt iets over hoe je het doet. Signalen waaraan je betrokkenheid onder andere herkent zijn: energie, creativiteit, complexiteit, nauwkeurigheid, mimiek en houding, concentratie en doorzetten. Betrokkenheid ontstaat wanneer de activiteit aansluit bij de hun drang om te verkennen en hun niveau.

Organisatievormen

Er zijn 5 organisatievormen ontwikkeld die passend zijn bij EGO op De Vuurvlinder. Binnen de structuur van deze organisatievormen komen alle vakgebieden aan bod.

1. KRING: gericht op sfeer en relatie. Iedere dag een moment waarop de klas of een groep kinderen samenkomt om gedachten en ervaringen uit te wisselen. Naast interactie tussen kinderen onderling en kinderen en leerkracht zijn er ook groepsoverstijgende vormen als themaopeningen en themasluitingen.
  2. CONTRACTWERK: gericht op werken op eigen niveau. Hierbij maken we gebruik van de organisatievorm waarbij kinderen via een contractbrief of planbord (groep 1/2) afspraken maken over instructies en zelfstandig werk.
  3. PROJECTWERK: gericht op werkelijkheidsnabijheid: Kinderen ontdekken de wereld om zich heen m.b.v. thema’s of vragen die op hun pad komen via de leerkracht, omgeving of het nieuws.
  4. ATELIER: gericht op creatieve of expressieve activiteit en leren door te doen. Kinderen schrijven zich in voor vaak groepsoverstijgende ateliers maar ateliers worden soms ook per klas georganiseerd.
  5. VRIJE KEUZE: gericht op eigen initiatief: Doelstelling is de kinderen te stimuleren om initiatief te ontwikkelen, te leren plannen, verantwoordelijkheid te nemen, zorg te dragen voor materialen en te leren organiseren van een activiteit.